zaterdag 13 juli 2019

Nikko

Vandaag een dagje Nikko. We willen naar de tempels. Als we bij het hostel de straat oversteken zijn we bij het busstation. We halen tickets en we willen graag bij de verste halte worden afgezet. Helaas gaat dat niet lukken zegt de mevrouw die er bij geroepen is omdat zij wel engels spreekt en de andere mevrouw niet. Het is holiday en dan gaat de bus niet verder ivm traffic. Dat is jammer. Zullen we de hele klim moeten maken. We worden vlakbij de meest gefotografeerde brug afgezet. Als je er op wil lopen moet je betalen. We hebben geluk dat we vroeg zijn en dus staat er maar 1 mevrouw op de brug die al snel weg loopt. We kunnen dus mooie foto's van de brug maken zonder toeristen. Maar echt over de brug zelf loop je niet zien we later. Er is een brug over de brug gemaakt zodat je niet echt over het hout loopt. Wel zo veilig met al het vocht en het hout slijt minder. We steken over en beginnen aan de klim. De temperatuur is aangenaam maar de luchtvochtigheid is zeer hoog. We hadden al gelezen dat je voor iedere tempel entree moet betalen. Bij de eerste tempel zien we een combiticket. Die besluiten we te nemen. We mogen dan twee tempels bezoeken. Bij de eerste staan 3 grote boedhahoofden. Helaas mogen we hier geen foto's nemen. Beetje naaiend hoor, je betaalt veel entree en je moet maar onthouden hoe alles er uit zag. Maar vooruit dan maar. We willen immers ook geen slechte karma. Voor ons gaat een hele grote groep japanse wielrenners naar binnen. Gewoon in wielerkleding. Heb ik vanmorgen nog bedacht om maar geen jurk aan te doen boven de knie, komen zij daar aan in hun pakjes. Zo krap kijken ze hier dus niet. We lopen door de tempel en we komen er aan de achterkant weer uit. We lopen verder het terrein op naar boven. De volgende tempel mogen we niet in met ons toegangsbewijs. We mogen zelfs de trap niet op. Dus lopen we maar weer verder. De volgende mogen we wel in. We beginnen weer aan een pittige trapklim. We hebben onze work out off the day er wel weer op zitten. Onderweg nemen we veel foto's. Er staan op verschillende punten angstaanjagende figuren. De tempel zelf stelt niet zo veel voor. Maar de bouwwerken er om heen zijn wel mooi. Na ons rondje dalen we weer af en Lotte en ik moeten nog even naar de wc. Bij binnenkomst zien we hurk wc's. Zo anders dan de wc's tot nu toe. Er hangt wel een gebruiksaanwijzing bij, maar wij besluiten om gebruik te maken van 1 van de 2 gewone wc's. Ik ga zitten op de pot en verbrandt bijna mjjn kont (oke, beetje overdreven). Hoewel de wc geen knopjes heeft is de bril dus wel verwarmd. Dat voelt best raar. Na de stop besluiten we het park uit te gaan en weer richting ons hostel te lopen. Het is bergafwaarts dus dat moet kunnen. We willen ergens wat te eten scoren maar dat valt niet mee. We belanden bij een restaurantje en na veel geharrewar (gaan we meteen een warme maaltijd eten of niet) besluiten we allemaal een naanbroodje met kaas te bestellen. We moeten op een soort belletje drukken om onze bestelling door te geven. We drukken en meteen komt er iemand heel snel aan gelopen. Ries, Lotte en Job nemen er ook iets te drinken bij. Het drinken moeten ze halen bij een soort van bar. Het is zelfbediening. Op goed geluk nemen ze wat. Alles staat er namelijk in het japans op. Niet veel later wordt het warme naanbrood gebracht. Helaas zonder kaas. Hoewel ik het niet zo lekker vind een kaal broodje (ja ik ben verwend) eet ik het toch maar op. Geen zin om tegen de mevrouw uit te gaan leggen dat we met kaas besteld hebben want ze gaat me waarschijnlijk toch niet begrijpen. Ik had verwacht dat de japanners veel beter engels zouden kennen. We rekenen af en lopen nog even langs de supermarkt voor nog een hapje en slenteren daarna terug naar het hostel. We gaan beneden even zitten eten en drinken en verkassen daarna door naar boven. Lekker op de bank hangen. Kop thee er bij en de verslagen verder afmaken. En.....lezen. ik heb 3 dikke boeken mee maar bijna nog niets gelezen omdat ik mijn ogen niet open kan houden tijdens het lezen. Hoewel ik vannacht ook weer een tijdje wakker heb gelegen voel ik me aardig fit. We brengen al lezend de middag door terwijl het buiten gaat regenen. In de avond gaan we op zoek naar een restaurantje. Uiteindelijk komen we weer uit waar we tussen de middag waren. We hebben allemaal heerlijk gegeten. Lotte en Job pizza. Ries en ik kip met saus en rijst. Daarna nog even naar de supermarkt voor ontbijt en lunch en terwijl we zo rond lopen lijkt het net of we in Oostenrijk rond lopen. De beboste bergen, de huisjes, het weer.....
Morgen staat er weer een reisdag op het programma.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten